Tuesday 26 May 2009

4 Calon UMNO Rebut Tempat di Dun Manek Urai

KUALA KRAI, Biar pun tarikh pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Manek Urai belum ditetapkan, namun suasana 'panas' mulai melanda Umno.
Usaha-usaha melobi untuk menjadi calon sudah mulai kelihatan secara jelas sekarang.
Malah, ada di antara mereka yang sudah bergerak keluar masuk kampung sejak mendengar berita Adun Manek Urai, Haji Ismail Yaakub jatuh sakit.
Dan pergerakan mereka menjadi semakin rancak selepas kematian Paksu Mail pada Jumaat lepas.
Penduduk memberitahu bekas Adun Manek Urai, Zulkifli Omar sudah bergerak di banyak tempat menemui orang ramai. Tempat menjadi pilihannya di kedai-kedai kopi.
Sabtu lalu perjumpaan diadakan di Kampung Budi.
Selain itu, Ketua Wanita Umno Kuala Krai, Rohani Mamat juga disebut-sebut bakal dicalonkan memandangkan beliau orang tempatan yang tinggal di Kampung Manek Urai Lama.
Beliau dikatakan mempunyai peluang lebih cerah berbanding Zulkifli yang kini tidak mempunyai sebarang jawatan di Bahagian Umno Kuala Krai.
Selepas gagal memenangi jawatan Naib Ketua bahagian tersebut pada mesyuarat agung Umno tahun lepas, Zulkifli tidak dilantik memegang sebarang jawatan, biar pun beliau bekas Ketua Pemuda Umno.
Menurut sumber peluang Rohani lebih terbuka memandangkan adiknya, Hanafi Mamat baru dilantik sebagai Bendahari Perhubungan Umno Kelantan.
"Seorang lagi yang disebut-sebut iaitu Ketua Umno Bahagian Kuala Krai, Dato' Ramzi Abdul Rahman.
"Beliau sudah beberapa kali datang ke Manek Urai termasuk membawa Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Dato' Mustapa Mohamed ke rumah Paksu Mail kelmarin," katanya di sini.
Selain itu, Naib Ketua Umno bahagian, Abdul Jalal Che Muda juga turut disenaraikan.
Kehadiran Rohani tentunya menggugat gerak kerja sudah dilakukan Zulkifli yang mana sebelum ini berpotensi untuk dicalonkan semula.
Sementara itu, PAS kini sudah menggerakkan jentera pilihan raya, di mana bilik gerakan Majlis Tindakan Dun (MTD) Manek Urai sudah beroperasi sepenuhnya.
Yang Dipertua PAS Kuala Krai, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman berkata, mesyuarat MTD Manek Urai diadakan malam kelmarin di Kampung Manek Urai lama yang dihadiri semua jawatankuasa dan petugas.
"Jentera-jentera di peringkat peti undi juga sudah diarahkan mengadakan mesyuarat bagi menyusun gerak kerja," katanya yang mengetuai jentera pilihan raya tersebut.
Menurutnya juga penyokong di peringkat akar umbi tidak sabar-sabar lagi membuka pos-pos di kampung masing-masing.
Kata beliau setiap hari ada yang datang menanyakan bila pos boleh dibuka untuk menghadapi pilihan raya kecil tersebut tidak lama lagi.
Dun Manek Urai mempunyai sembilan daerah mengundi iaitu Temalir, Sungai Perial, Manek Urai Lama, Manek Urai Baru, Sungai Sok, Chuchoh Puteri, Lata Rek, Manjor dan Laloh.
Pada pilihan raya lepas PAS menang dengan majoriti 1,352 undi dan pilihan raya sebelum itu BN mengatasi PAS dengan majoriti tipis sebanyak 53 undi.

No comments:

Post a Comment